10 oktober 2014

En 11 med 08:or


 
Under två års tid har StFF drivit ett projekt som handlar om hur vi i stockholmsdistriktet ska leverera fler landslagsspelare på herrsidan. Den här veckan har vi varit på rätt väg!
 
I onsdags såg jag Sverige – Irland i en P18 landskamp på Sollentunavallen. En härlig inramning med mycket publik och en bra matta trots det myckna regnandet. Stort tack till Sollentuna FK och kommun som stått för arrangemanget.
Tyvärr fick Sverige stryk, men vi hade tre stockholmsgrabbar i startelvan.
 
På torsdagskvällen var det dags för a-landslaget på Friends i den viktiga EM kvalmatchen mot Ryssland. Även här med tre stycken stockholmsprodukter i startelvan.
Kunde varit fyra om Albin Ekdal varit skadefri…
 
Stockholmsfotbollen vimlar av klubbar med lite olika inriktningar. En del har huvudsakligen breddfotboll, andra huvudsakligen mer elitförberedande verksamhet och många är de klubbar som driver både och. Det är den bredden vi ska utnyttja. Vi ska bli ännu bättre att samarbeta med varandra. Att utnyttja varandras fördelar. Ta vara på varandras kunskaper och bra idéer. Här tror jag vi på förbundet har en viktig roll att fylla. Vi behöver en ”stockholmsanda” där vi hjälper varandra att utveckla spelare, oavsett om spelaren just nu inte råkar spela i min klubb.
 
Bredd ger elit!
Elit ger bredd!
 
Just nu pågår nästa projekt, "Stockholmsdiamanterna". Det handlar givetvis om hur vi får fler spelare till våra flick och damlandslag. Är ni intresserade av arbetet får ni gärna höra av er.
 
Dessa två projekt är mer långsiktiga och det är inte projektens förtjänst att vi nu hade 30% av landslaget från Stockholm. Det är ni klubbar, och givetvis spelarna själva, som fixat det. Men förhoppningsvis lägger vi grunder för framtida framgångar.
 
Jag kan rekommendera Tjurruset. Det roligaste loppet jag har sprungit…
 

1 kommentar:

  1. Jag tror futsal kan vara ett verktyg av många för att ta fram ta talanger i fotbollen och speciellt på damsidan. Om intresse bidrar jag gärna till att få detta verktyg fungerande.
    Forza/Ove

    SvaraRadera