2 december 2014

Lära av andra

På torsdag träffar jag andra idrottsförbund från Stockholm. Innebandy, Hockey, Handboll och Basket. Ett möte som förhoppningsvis leder till ett närmare samarbete mellan oss olika idrotter. Jag tror det finns mycket att lära av varandra.
Det finns massor av frågor som vi har gemensamt och som vi löser på lite olika sätt.

Basketen jobbar mycket med integrationsfrågor. Vi är också starka där, men kanske finns det saker basketen gör som vi kan ta efter?
Hockeyn har två distriktslag med i TV-pucken. Hur jobbar dom med det och är det något för oss att sträva efter?
Handbollen som sport har en kultur där filmningar nästan inte existerar. Hur har dom lyckats med att behålla den kulturen? Här finns säkert massor vi kan ta lärdom av.
Personligen är det detta fenomen som jag blir mest arg på framför tv:n hemma, och ännu mer bestört blir man när man i undantagsfall ser detta i ungdomsfotbollen.

Och troligen har vi ett och annat att lära ut också. Dom andra idrotterna är inte våra konkurrenter, dom är i allra högsta grad våra samarbetspartners.  Första mötet kommer bland annat handla om vår syn på mulitidrottande.

Jag vet att fler och fler klubbar tränar över gränserna. Det börjar bli vanligt att klubbar tränar fys med hjälp av brottare på vintersäsongen. Snabbhet och spänst med hjälp av friidrottsklubbar. Olika sporter är olika bra på olika typer av träning.

Jag tror vi har mycket att lära av varandra inom många olika områden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar