13 maj 2015

Effektiv tid?

Är det bara jag som tycker att det är lite roligt med sekunddrama i slutet av t.ex. ishockey eller handbollsmatcher?
Är det bara jag som tycker att det är konstigt att när stora fotbollsmatcher spelas, med upp till 60.000 personer på läktaren och 22 spelare på planen så är det enda bara en enda person på hela arenan som vet exakt hur många sekunder det är kvar av matchen?

2x45 minuter är bra.
Lagom långt för publiken att följa, men ändå långt nog för att göra konditionen till en klart utslagsgivande faktor.

Rullande tid är bra.
Jag vill inte ändra fotbollen så tidräkningen blir som i Amerikansk fotboll. Där kan en match ta flera timmar, trots att speltiden är under en timme.

Däremot tycker jag att det skulle vara kul att testa en hybrid.

Jag spelar själv innebandy i en lägre division i Stockholmsområdet. Där har vi rullande klocka, man stoppar bara tiden i samband med mål och utvisningar.
MEN!
De sista tre minuterna av den tredje perioden är effektiva.

Översätt detta till fotbollen. Domaren vet exakt hur lång tid det är kvar av matchen. När det är exakt tio minuter kvar så visas tiden upp på arenans matchur. Förslagsvis nedräkning. Tiden stannas varje gång spelet står stilla, detta skulle kunna vara en uppgift för fjärdedomaren.

Dels skulle problemet med maskning i slutet av matcher minska.
Dels skulle alla på arenan veta hur lång tid det är kvar av matchen.

Och jag vet att detta inte kan appliceras på alla nivåer och överallt, men i våra stora turneringar, landskamper mm så tycker jag att ett liknande system skulle tillföra en extra krydda.

Vad tycker du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar